Warm weer tips van Multifit Tilburg

Droog niet uit!
Vocht tekort kan vervelend zijn en gaat sneller dan je denkt. Hoofdpijn, slechte focus, verminderde (sport)prestaties en langzamer herstel zijn bekende gevolgen van vochttekort. Hier onze tip.

Met warm weer weten we allemaal dat meer water drinken noodzakelijk is omdat het lichaam meer vocht verliest door transpiratie. Dat klinkt logisch maar wordt door veel mensen alsnog niet gedaan. Meer en vaker water drinken is dus de eerste stap. Zeker als je ook nog gaat sporten.

3 HANDIGE TIPS OM TE TRAINEN MET WARM WEER:

  • Plan je training met name ’s-ochtends óf ’s-avonds. Hiermee ontloop je de hoogste temperaturen. Bij Multifit Tilburg hebben we weliswaar een fantastische klimaatsysteem, dus je kunt op ieder gewenst van de dag trainen.
     
  • Het klinkt cliché, maar draag zo min mogelijk sportkleding tijdens warm weer. Kleding zal voor een nóg snellere opwarming zorgen. Draag daarnaast zoveel mogelijk lichte kleuren, zoals wit en beige.
     
  • Stem je training (en dan met name je intensiteit) af op de omstandigheid (weer) en probeer goed te luisteren naar je lichaam. Had je een intensieve cardiovasculaire training gepland staan, maar voel je aan alles dat het zinvoller is om een aangepaste training te doen? Think long-term.

MAAR WIST JE OOK DAT:

  • Je tijdens transpireren ook meer mineralen verliest zoals sodium (zout), kalium en magnesium? Het nemen van extra magnesium is dus aan te raden deze dagen. Neem het voor het slapen, magnesium kan er ook voor zorgen dat je dieper slaapt en op die manier beter herstelt.
     
  • Magnesium zit vooral in noten, avocado, groene bladgroenten en donkere chocolade (hoera!). Een banaan bevat ook veel van deze zouten, net als kokoswater.
     
  • Door alcohol drogen je lichaamscellen ook sneller uit en presteer je dus ook minder goed. Er schuilt ook een gevaar in alcoholische dranken drinken als je dorst hebt. Als je dorst hebt, kan je beter water drinken. Zit je op het terras, strand of in je tuin: drink eerst een groot glas water en daarna pas een wijntje of biertje.
     
  • Je huid sneller verouderd omdat het meer en sterker uv licht vangt? Meer omega-3 visolie kan deze schade sterk verminderen. Eet vette vis en vergeet dus ook niet wat extra capsules omega-3 krill te nemen als je veel in de zon bent. Overigens is omega-3 is geen vervanger voor zonnebrand. Als je geïnteresseerd bent in een mooiere huid die minder snel ouder wordt is het sowieso verstandig om elke dag omega-3 te slikken.
     
  • Veel drinken betekent minimaal 2,0 – 2,5 liter per dag en dat dit zo’n 10 glazen zijn? Als je duursporten gaat doen tijdens warm weer is het wellicht ook verstandig om een isotone sportdrank te drinken, naast wat suikers zitten hier ook mineralen in die je verliest.
     
  • Het lichaam vocht beter opneemt als je regelmatig een slokje neemt i.p.v. ineens een heel glas?
     
  • Je eetlust vermindert tijdens het warme weer? En dat dit mede komt doordat je lichaam minder hoeft te verwarmen ten opzichte van de winter. Je calorie behoefte daalt dus iets in de zomer. Hoera!


Geniet van het mooie weer!
Team Multifit Tilburg

Gezond genieten op vakantie. 'T kan echt

Als je het hele jaar fanatiek bezig bent geweest met een gezonde levensstijl, dan wil je op vakantie maximaal genieten. Maar, je wil het liefst ook niet alle inspanningen die je hebt verricht zo overboord gooien. Geen nood, het kan ...

Ontbijt recept: Fruity smoothie bowl

Begin je ochtend smooth met deze fruity bowl. Zoals je van ons gewend bent is ‘ie helemaal protein-rich en dus fitproof, maar ook nog plantaardig en bovenal erg yummie. Ingrediënten 30 gram havermout 1 schepje ...

Sinds ik gestart ben bij Multifit, heb ik zelfs in de winter een sum

DEMI VAN TILBORG (23 jaar) rechts

Lees meer

Ik ben sterker geworden door de combi van groepslessen en fitness

ALEX GRAAFMANS (23 jaar)

Lees meer

Multifit geeft mij de juiste prikkel tussen lichaam en geest.

KEES TOL (45 jaar)

Lees meer

Ik voel me sterker en zit lekkerder in mijn vel met de workouts van

ANOUK VAN HEES (23 jaar) links

Lees meer