Afvallen: calorieën tellen wel of niet?

Om af te vallen eet je minder calorieën dan je verbruikt. Dit is een feit! We noemen dit energiebalans. Ook wel de energiewet genoemd. Net als de wet van de zwaartekracht, Dit is geen 'idee' of visie, het is een feit. Zo ook met de caloriebalans. Een ieder die je probeert te overtuigen dat het anders werkt moet je niet geloven.

Het blijkt voor veel mensen toch nog altijd lastig om een balans te vinden in het bijhouden en registeren van hun huidige voedsel inname. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat we veel meer calorieën binnen krijgen dan gedacht. Ook al let je er op. En dat je goed in de gaten hebt hoeveel je dagelijks binnenkrijgt aan energie (calorieën), is essentieel als je wilt afvallen!

Calorieën tellen
Om uit te sluiten dat we onbewust meer calorieën binnen krijgen moeten we eerst in kaart brengen hoeveel calorieën we daadwerkelijk binnen krijgen. Calorieën tellen kan bijvoorbeeld via myfitness pal, een veelgebruikte app waar je alles wat je eet en drinkt in kunt opzoeken of zelf kunt inscannen.Een groot probleem waar mensen vervolgens tegen aanlopen is het feit dat calorieën ‘tracken’ best veel tijd en aandacht kost. Je hele leven lang alle maaltijden in myfitnesspal invullen is simpelweg voor de meeste mensen (uitzonderingen daargelaten) niet te doen. Het geeft voor de meeste mensen op de lange termijn alleen maar meer stress.

“Je valt pas af als je meerdere dagen (of zelfs weken) in een negatieve caloriebalans zit.”

Basis-dag
Een oplossing daarvoor is uitgaan van een bepaalde basis in je voedingspatroon met maaltijden/producten die vaker terugkomen. Creëer een basis-dag qua voeding, waarbij je in een licht negatieve caloriebalans zit. Zo’n basis-dag is makkelijk te onthouden, waardoor je niet alles hoeft in te vullen in je app.

Meer structuur zorgt ervoor dat je minder snel zal falen op je voedingskeuzes waardoor je het over de langere termijn gemakkelijker vol kunt houden. Uiteraard kan (en moet) je wel variëren in je maaltijden, maar allemaal vanuit een basis-dag. Die gevarieerde maaltijden kun je vervolgens wel invoeren in myfitnesspal om te kijken of je binnen je dagelijkse calorie target kunt blijven.

Conclusie
Het allerbeste voedingspatroon is en blijft het voedingspatroon wat je vol kunt houden. Als dat een extreme aanpak is waarbij je iedere dag alle maaltijden invoert in een app, prima. Als dat een minder extreme aanpak is met meer flexibiliteit, ook goed. Wat werkt voor jou, werkt voor jou! Calorieën tellen hoeft niet, maar aan het einde van de streep tellen ze wel!

Heb je moeite met afvallen of in shape te komen nu zeker tijdens de lockdown, of heb je een stok achter de deur nodig? Multifit in Tilburg Reeshof helpt je graag. Tijdens onze kennismaking vertellen we je hoe we werken en hoe we je kunnen helpen om je doel te bereiken. 

Doe de Online Fitheid-Check hier en wij nemen zo snel mogelijk met je contact op voor een vrijblijvend advies op maat.

 

Maak kans op een Personal Training sessie bij jou thuis!

Doe mee aan de challenge: BOOST YOUR MOTIVATION, en haal minimaal 3000 MOVEs

Succesverhaal van Multifit hero: Trees

Runner-up Trees Swaans maakte tijdens de Multifit challenge 41310 MOVEs in 2 weken tijd! Een super prestatie, maar hoe deed ze dit

Ik voel me fitter door de livestream lessen van Multifit

CHIARA

Lees meer

De 5 corona kilo's ben ik al kwijt door Multifit TV

TREES

Lees meer

Voel me fitter en lekkerder in mijn vel

ROB

Lees meer

Multifit is de stok achter de deur om mijn doel te halen

MONICA

Lees meer

In 30 minuten wordt heel mijn lichaam geactiveerd

PETER

Lees meer

Bij Multifit kan ik veilig werken aan mijn weerbaarheid

HENK

Lees meer