3 redenen waarom krachttraining helpt om makkelijker af te vallen

Cardio-workouts hebben absoluut hun plaats als het gaat om gewichtsverlies, omdat je een serieuze hoeveelheid calorieën kunt verbranden. echter, wij leggen je hier uit waarom je je niet alleen op cardio moet concentreren als je vet wilt verbranden en wilt afvallen.

“Waarom je krachttraining je verder helpt dan cardio alleen.“


Steeds vaker wordt krachttraining genoemd vanwege het vermogen om de lichaamssamenstelling te helpen veranderen. Bovendien hoef je niet altijd aan de zware gewichten en apparaten te gaan hangen - er is een enorme verscheidenheid aan bodyweight oefeningen die hetzelfde effect kunnen hebben.

1 KRACHTTRAINING VERHOOGT JE STOFWISSELING

“Wanneer je alleen door middel van cardiotraining gewicht verliest, ben je geneigd om zowel spiermassa als vet te verliezen”, volgens Jan-Willem Mooren, Multifit Tilburg. “Dat is een probleem, want voor de meeste mensen betekent minder spiermassa ook een langzamere stofwisseling - in feite verbrand je dan dagelijks minder calorieën. Hoe meer spiermassa je verliest, hoe langzamer je stofwisseling kan worden. Het resultaat leidt tot een groot risico op een zogenaamd afslankplateau.”

Hoewel cardio-training de spiergroei tot op zekere hoogte kan stimuleren, is het effect niet zo groot als bij krachttraining. Dat is belangrijk, want als je je metabolisme verhoogt met een hogere spiermassa, verbrandt je lichaam ook meer calorieën in rust.

Daarnaast geven spieren je lijf mooie vormen. Een slanker en gespierder lijf is waar veel mensen van dromen. Als je uitsluitend cardio doet, word je misschien wel slanker, maar je ziet er niet persé beter uit.

“Het afslankplateau is wanneer het afslanken wel lukt maar op een gegeven moment stagneert. Veel mensen raken dan een beetje in paniek en vallen terug in hun oude ongezonde patroon.”


2 KRACHTTRAINING ZORGT VOOR EEN GROTERE AFTERBURN

Jan-Willem: “De afterburn is ook een belangrijk effect. Tijdens een workout verbruikt je lijf meer calorieën dan in rust, dat is duidelijk. Maar een aantal uur na een intensieve workout blijft je calorieverbruik ook hoger. In de regel: hoe intensiever en langer de workout, hoe langer en hoger de afterburn.

Onderzoek wijst uit dat als de workout elementen van krachttraining in zich heeft, de afterburn ook hoger is. Dit komt voornamelijk doordat je met krachttraining microscheurtjes in je spieren aanbrengt, die je lijf gaat herstellen. Dat herstelproces verbruikt ook energie.”


3 DOOR KRACHTTRAINING VERBRAND JE SNELLER BUIKVET

Plaatselijk vet verbranden kan niet. Niet echt. Afvallen en vet verbranden heeft te maken met een negatieve energiebalans (meer over de saaie waarheid over afvallen lees je hier). Met een uur intensieve krachttraining verbrand je net zoveel calorieën als met een uur hardlopen, en toch is er verschil. In je lijf komen twee verschillende vormen vet voor. Subcutaan vet (het onderhuidse vet dat blubberig aanvoelt), en visceraal vet (vet dat rond je organen zit). Die laatste is het meest gevaarlijke vet, aangezien daardoor sneller hart- en vaat ziekten door kunnen ontstaan en verder diabetes type 2.

Het is dus qua gezondheid en vitaliteit interessant om dat orgaanvet -ook wel buikvet in de volksmond- aan te pakken. Tegelijk zal je ook onderhuids vet verliezen.

In een studie van Harvard, waarin verschillende vormen van activiteit werden vergeleken, keken onderzoekers naar meer dan 10.000 mannen over een periode van 12 jaar. Ze ontdekten dat krachttraining in vergelijking met cardio training de sterkste associatie had met verlaagd buikvet.

Bij een andere wetenschappelijke studie bleek dat een combinatie van intensieve krachttraining met matige intensiteit cardio het meeste effect had op het verminderen van visceraal vet.

CONCLUSIE

Jan-Willem: “Je hoeft dus niet alleen maar aan cardio training te denken als je wilt afvallen. Overigens is hardlopen of hard fietsen een uitstekenede manier om veel calorieën te verbranden en je conditie te verbeteren. Maar als je doel is om vet te verbranden, moet je krachttraining zeker niet overslaan. Een combinatie is eigenlijk het allerbeste. Daarnaast moet je uiteraard minder calorieën binnen krijgen dan je verbruikt.”


Heb je een stok achter de deur nodig? Multifit Tilburg helpt je structureel op weg naar een fitter, gezonder en slanker lijf. Tijdens onze kennismaking vertellen we je hoe we werken en hoe we je kunnen helpen om je doel te bereiken. 

Doe nu de unieke online lidmaatschapstest. Een test, bestaande uit 6 vragen, waarmee we jou precies kunnen vertellen of Multifit Tilburg bij jou past.


Deze test is geheel vrijblijvend. Zo zit jij nergens aan vast, maar krijg je wel een advies op maat. Invullen duurt slechts 1 minuutje

Afvallen? Koop een nieuwe koekenpan!

en nog 9 andere, bijzondere tips in strijd tegen de vetrollen

Vruchtensap gezond?

Vruchtensappen, zoals sinaasappelsap, hebben een gezond imago. Heel begrijpelijk ook, want ze worden van fruit gemaakt. En fruit is gezond! Het is daarom logisch om te denken dat vruchtensap ook gezond is. Maar toch ligt het iets an...

Ik voel me fitter door de livestream lessen van Multifit

CHIARA

Lees meer

De 5 corona kilo's ben ik al kwijt door Multifit TV

TREES

Lees meer

Voel me fitter en lekkerder in mijn vel

ROB

Lees meer

Multifit is de stok achter de deur om mijn doel te halen

MONICA

Lees meer

In 30 minuten wordt heel mijn lichaam geactiveerd

PETER

Lees meer

Bij Multifit kan ik veilig werken aan mijn weerbaarheid

HENK

Lees meer